Copyright Coquere

Røstiegg litt eksklusiv frokost

 

Røstiegg

Røstiegg er perfekt frokost og enkle å lage. Litt tidkrevende, men det meste av tiden står de i ovnen. Så ønsker du en litt mer eksklusiv og annerledes frokost er røstiegg midt i blinken. De er billige å lage og smaker deilig. Du kan med fordel oppbevare de kaldt for senere bruk, og så varme de lett i mikroen. De smaker selvfølgelig best nystekte. Her har du 6-7 røstiegg.

 

Ingredienser:

3 mellomstore poteter
25-30 g smør
1 dl revet ost
140-150 g med bacon biter
6-7 egg
Salt
Pepper

 

Garnityr
Revet ost
Persille, kjørvel e.l urt

 

Fremgangsmåte:
  1. Start med å skrelle og rive potetene på et rivjern. Skvis ut vann av de ferdigrevne potetene.
  2. Riv så ost. Smelt smøret og bruk en bakepensel som du smører 6-7 muffinsformer. Ha nå ca. 1 spiseskje med revne poteter i hver muffinsform. Trykk de lett ned. Pensle de så litt med mer smeltet smør. Dryss lett over litt pepper og salt. Ha så ca. 1 ts med ost over.
  3. I mellomtiden når røstieggene står i ovn freser du bacon i et par minutter slik at de blir gjennomstekt. Sett til side.

 

Copyright Coquere

Første trinn før første steking


Stekes første gang:
I forvarmet ovn på 220 ˚C i 14-16 minutter. Ta ut formen av ovnen, og senk temperaturen i ovn til 175 ˚C.

 

  1. Dryss over litt bacon i hver form. Knekk i et egg i hver form og avslutt med å ha over litt revet ost. Alternativ kan du ha bacon over egget istedenfor egget over baconet.
  2. Salte og pepre de litt, men vær forsiktig med saltet, da baconet også er salt.

 

Copyright Coquere

Andre trinn før siste steking.

Stekes andre gang: I forvarmet ovn på 175 ˚C i 14-16 minutter avhengig av hvor løst egg du ønsker. Ta de så ut å la de stå en 3-4 minutter. Bruk enn skarp kniv og skjær rundt kanten på røstieggene. Det kan være praktisk å ta de ut med f.eks. med en liten slikkepott.

Serveres: Varme som de er eller med godt brød og litt salat til.

Allergi: Gluten og laktosefrie. Lavt FODMAP.

Pin It on Pinterest

Share This