Copyright Coquere

Copyright Coquere

Ertesuppe med saltkjøtt kan serveres på flere måter her som forrett

Ertesuppe med saltkjøtt er god gammel norsk mattradisjon. Personlig en av mine favorittretter helt tilbake fra barndommen. En enkel rett å lage, som så mange norske matretter. Enkel for her gjør det meste seg selv. Smaker likevel utrolig godt, og er ganske så sunt også. Her til 4 personer.

 

Ingredienser:

400 g tørre gule erter
1 gul løk
2 gulrøtter
1-1,5 kg salt svineknoke
Vann
Salt/pepper


Fremgangsmåte:

Start med å legge ertene i bløtt kvelden i forveien. Legg knoken i en stor kjele og hell over vann til den dekkes med 3-4 cm. Noe som betyr en ca. 3-4 liter vann. Kok opp og la den simre i 1 1/2 – 2 timer. Den første tiden må du skumme av urenhetene fra overflaten. Hell på mer vann om nødvendig, men pass bare på at det ikke slutter å simre. Når du har skummet av, og kraften begynner å klarne – finhakker du løken og har i denne.

 

Når da kjøttet har stått å simret i en 1 1/2 – 2 timers tid. Heller du ertene over i et dørslag og skyller dem med rent vann. Ha dem så over i kjelen med knoken. La det hele stå å simre i ytterligere 1 – 1 1/2 times tid. Mot slutten kan du rense ut litt av skallene fra ertene med ei hulsleiv. Smak nå til med salt og pepper. Husk knokene er salt fra før, og det er bedre at den enkelte salter selv, istedenfor å oversalte. Skjær nå gulrøtter i skiver og ha dem i, og la det simre ytterligere en 10 minutters tid til de også blir møre. Ta nå opp knoken, og del den opp. Fjern fettet, og benene. Legg kjøttet til siden frem til servering.

 


Serveres:
 Retten serveres tradisjonelt på to måter. Min måte er å servere ertesuppen som en forrett. Kjøttet serverer jeg som hovedrett med kokte poteter, noen av gulrøttene fra suppen og med sursøt saus. Se egen oppskrift: Sursøt saus

Alternativet er å legge kjøttet tilbake i suppen, og evt. skrelle og koke potetene i suppen, eller ha ferdig kokte poteter i suppen ved servering. Noen har også purreløk, timian o.l. krydderurter i suppen.

Allergi: Gluten- og laktosefri. Høyt FODMAP grunnet erter og løk.

Pin It on Pinterest

Share This