Copyright Coquere

Bananpannekaker sunne og enkle å lage

Bananpannekaker

Bananpannekaker er sunne og enkle å lage. Passer både til hverdags og sunn kaffekos. En av fordelene med bananpannekaker er at de passer inn i flere dietter. De er helt glutenfrie, har lavt FODMAP og er i utgangspunktet laktosefrie. Påstander om sunne retter kryr det av, og i mange tilfører man mye kunstige ingredienser. Her har du kun naturlige ingredienser. Hovedingrediensene er banan og egg. Begge inneholder mange viktig næringsstoffer og gir nesten fullverdig sammensatt næringsinnhold.  Dersom du forvente smak som vanlig pannekaker blir du skuffet. Dette er et alternativ med mye banansmak.  6-8 pannekaker avhengig av størrelse.

 

Ingredienser:

2 egg
2 bananer (modne)
1/2 ts bakepulver
1 ss melis
1 nype salt
Eventuelt litt vann eller melk

 

Fremgangsmåte:
  1. Ha først bananene i en foodprosessor og kjør de raskt til en masse.
  2. Ha så i alle de andre ingrediensene og kjøre alt til en glatt røre.
  3. Ha eventuelt i litt melk eller vann dersom røren blir litt tykk.

 

Stekes: I stekepanne på medium varme med litt smør.

Serveres: Varme, gjerne med bær, sukker, sirup o.l. etter smak.

Allergi: Glutenfrie. I utgangspunktet også laktosefri, dersom du bruker litt melk, så må du bruke laktosefri variant. Lavt FODMAP.

Pin It on Pinterest

Share This